Odzież rowerowa do jazdy od 0 do 20 st. C - kilka praktycznych zasad.
3 warstwy i tyle.
Jak ważne jest odpowiednia odzież kolarska wie każdy kto chociaż raz jechał rowerem w niskiej temperaturze, w deszczu lub silnym wietrze. W warunkach pogodowych odmiennych od letniego, ciepłego słońca odpowiedni strój kolarski ma wielkie znaczenie..
Kiedy przychodzi wczesna wiosna lub jesień zawsze rodzi się pytanie co ubrać, jaki komplet odzieży na rower wybrać aby nie zmarznąć ale też nie przegrzać się nadmiernie. Świętego Graala nie odkrywamy tylko przypominamy kilka zasad dobierania odzieży kolarskiej na wczesno wiosenne rowerowe treningi i wyprawy.
I tutaj przychodzi rozwiązanie z 3 warstwami.
Na początek zalety zestawu odzieży rowerowej opartej na 3 warstwach.
1. Komfort termiczny podczas krótkiej jazdy rowerem oraz całodniowej wycieczki lub ultramaratonu.
2. Możliwość reagowania na zmiany warunków pogodowych w trakcie jazdy.
3. Komfort i przyjemność jazdy rowerem w szerokim zakresie temperatur.
Podsuwamy Wam testowany przez Nas i sprawdzony sposób na odpowiednie dobranie odzieży kolarskiej do każdej rowerowej przygody w zakresie temp. 0-20 st C.
- Bazą zestawu jest bielizna kolarska. Jej najważniejsze zadanie to odprowadzać z ciała wilgoć i utrzymywać suchą skórę. Od tego czy będzie skóra sucha zależy komfort jazdy, im dłuższa jazda tym jest to bardziej istotne. Jeżeli skóra będzie mokra, chłód który przeniknie do wnętrza, będzie wyziębiać organizm. Doprowadzić to może do zmniejszenia wydolności w trakcie jazdy (poprzez duże spalanie energii potrzebne do ogrzania), dyskomfortu termicznego oraz docelowo do przeziębienia. W zależności od temperatury na zewnątrz do wyboru jest bielizna kolarska bez rękawów, z długim rękawem, gruba i cienka.
Bielizna kolarska damska / bielizna kolarska męska
- Druga warstwa jest to najczęściej koszulka kolarska z długim rękawem lub bluza ocieplana. Zadaniem jej jest wchłonięcie wilgoci z bielizny i izolowanie jej od ciała. Bluza lub koszulka powinny również dobrze chłonąć wilgoć i skutecznie kumulować ją lub wyciągać na zewnątrz. Dodatkowo ta warstwa zapewnia organizmowi ciepło i komfort termiczny. Grubość dzianiny koszulki lub bluzy powinna być dobrana tak jak w przypadku bielizny do temperatury na zewnątrz.
Bluzy rowerowe damskie / bluzy rowerowe męskie
- Trzecia, ostatnia warstwa ma za zadanie izolować ciało przed wiatrem i chłodem, ewentualnie przed deszczem. Kurtka kolarska, kamizelka rowerowa z membraną lub cienka kurteczka WindZero dobrze sprawdzą się w roli izolatora. Ta warstwa również powinna być dostosowana do warunków i temperatury na zewnątrz. Grubość tkaniny, rodzaj ocieplenia, membrana to min. elementy które mają wpływ na rodzaj ochrony. Przy zimnym lub silnym wietrze konieczna jest membrana aby nie tracić ciepła podczas jazdy. Jeżeli temperatura przekracza 12-15 st. C zamiast kurtki, kamizelka kolarska z membraną powinna zapewnić komfort.
Kurtki rowerowe damskie / kurtki rowerowe męskie
Każdą z trzech warstw można regulować komfort termiczny ciała podczas jazdy rowerem. Z naszych kilkuletnich doświadczeń jazdy kolarskiej w skrajnych zakresach temperatury i warunkach pogodowych sprawdził się model ubierania na rower w 3 warstwy.
W temperaturze 5 st. C odpowiednia do jazdy będzie bielizna z długim rękawem, bluza ocieplana i kurtka z membraną lub pikówka. Ale już przy 10 st. C może to być: bielizna z długim rękawem, bluza ocieplana i kamizelka z membraną lub bielizna bez rękawów, koszulka z długim rękawem i kurtka. Także w zależności co mamy w swojej kolarskiej szafie należy odpowiednio dobierać odzież na rower.
Aby zasada 3 warstw sprawdziła się również w Twoich kolarskich podróżach pamiętaj aby warstwa bielizny skutecznie wyciągała wilgoć, warstwa 2 zapewniała komfort termiczny a warstwa trzecia izolowała od zimna i wiatru.
Należy pamiętać, że zestaw powinny uzupełniać odpowiednie akcesoria kolarskie: ocieplacze lub noski, rękawiczki, bufa, czapka, długie spodnie kolarskie lob krótkie spodenki z nogawkami.
Należy unikać długiej jazdy rowerem w kurtkach z membraną, ponieważ ilość ciepła wytworzonego podczas wysiłku do wydalonego jest dużo większa. Wyjątkiem jest niskie tempo lub krótki czas jazdy rowerem.
Podczas jazdy rowerem uwzględnijcie tempo jazdy, dystans, temperaturę odczuwalną, prędkość wiatru, teren w jakim będzie jazda rowerem. Te elementy mają wpływ na ilość ciepła wytworzonego przez ciało. Im bardziej intensywna jazda rowerem tym lżej powinniście się ubrać.